2012/02/07

En liten översättning.

Istun hiljaa, ajatukset vievät minut pois.                                         Jag sitter tyst, tankarna för mig bort.
Vaikeroiden hengitän ja nään                                                            Har svårt att andas när jag ser
Hymysi, kun katsoit minuun viimeistä kertaa.                                ditt leénde, när du såg på mig sista gången
Antaisin mun sydämestä kaiken.                                                      Jag skulle ge allt för mitt hjärtä
Onko vielä aikaa?                                                                                 Finns det tid än?

En tiedä, missä meet.                                                                           Jag vet ej var du är
Haaveet kadonneet,                                                                            Drömmarna försvunna
Mä tarviin sua niin.                                                                             Jag behöver dig så
Jätit syvyyksiin,                                                                                  Du lämnade mig här
Sä elämäni teit                                                                                      Du gjorde mitt liv
Ja kaiken multa veit.                                                                            sen tog du allt bort från mig.
Ootanko mä turhaan,                                                                          Väntar jag i onödan,
Vai onko vielä aikaa?                                                                          Eller finns det tid än?


Varjelen sun päiväkirjaa,                                                                    Jag vaktar din dagbok,
Pöly peittää kansikuvan.                                                                   dammet täcker omslaget.
Avainkin on kadoksissa, en löydä sitä mistään.                            Nyckeln är också borta, hittar den ingenstans.
Suojelen kuin enkeli sun muistoja mielessäni,                               Jag skyddar minnen utav dig som en ängel
Kyynelillä pahat henget poistan.                                                     Med mina tårar försvinner alla onda andar
Onko vielä aikaa?                                                                                Finns det tid än?


Ehkä joskus vielä kahdestaan...                                                       Kanske ännu en gång vi två...
Jospa kaikki löytyy uudestaan...                                                     Om allt hittas igen...

En tiedä, missä meet.                                                                         Jag vet ej var du är
Mä tarviin sua niin.                                                                           Jag behöver dig så
Jätit syvyyksiin,                                                                                 Du lämnade mig här,
Sä elämäni teit                                                                                     Du gjorde mitt liv
Ja kaiken multa veit.                                                                           Och tog allt bort från mig
Ootanko mä turhaan?                                                                        Väntar jag i onödan?



Varför jag valde att översätta just den här låten är för att texten slog mig på morgonen. Började tänka på den tiden jag verkligen var lycklig. Jag hade aldrig kännt en sådan lycka förut. Dock själva låten och musikstilen är inget jag brukar normalt lyssna på.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti